Skojigt värre

Ska till Göteborg och mönstra (jag vet, helt otroligt) nästa vecka och har kollat upp lite vad det finns att satsa på. Har funderat en del på tolkskolan, men att döma av försvarets egen beskrivning av utbildningen är det knappast nåt pyjamasparty man hamnar på;

"En extremt krävande utbildning för dig som är språkintresserad och har en högt utvecklad studieförmåga. Under femton månader förväntas du uppnå en mycket hög nivå i det ryska, arabiska eller persiska (farsi/dari) språket samtidigt som du studerar förhörstjänst, förhandlingsteknik, taktik, underrättelsetjänst, etik, militärengelska, främmande stridskrafter, stabstjänst etc.

Vid Tolkskolan utbildas du till tolk och förhörsledare. Som sådan måste du ha kunskaper i både språk och militära ämnen. Huvudspråket som du utbildas i är ryska.

Detta väntar dig:
- Studier med intensitet och krav som saknar motsvarighet i det svenska utbildningsväsendet.
- Praktiskt taget ingen fritid.

Varje vecka genomförs skriftliga prov och ibland även muntliga. Det innebär att du måste ägna all tid, även helger, åt studier. Eftersom du bor i enkelrum kan du studera ostört!"


Pallar nog inte med det där någon längre tid, och med tanke på att jag efter 6 års utbildning i spanska knappt kan beställa lökringar på Burger King vet jag inte om jag riktigt har vad som krävs vad gäller studieförmåga, men det känns ändå bättre att satsa på än att bara hamna på nåt kallt skitställe och sitta och vakta ett gammalt tomt ammunitionsförråd i ett och ett halvt år.

Kan dom inte bara lägga ner försvaret helt över helgen så jag slipper fundera överhuvudtaget..

Kommentarer
Postat av: Josefin

Fantastiskt kul av dem att säga "Detta väntar dig:
- Studier med intensitet och krav som saknar motsvarighet i det svenska utbildningsväsendet.
- Praktiskt taget ingen fritid. ". Jag blir nästan sugen själv, satsa på det!

2007-08-23 @ 22:37:01
URL: http://jjoosseeffiinn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0